Glömt lösenord eller medlemsnummer?

Användarnamn Lösen

Sammanfattning av säsongen | 2010-05-09 18:46:56

Det här är inte någon rolig text att läsa, utan bidrar snarare till nedstämdhet och depression. Så ni som vill ha en trevlig kväll med vänner och familj samt en god nattsömn kan sluta läsa nu. Men, jag antar att de flesta av oss alla redan är deprimerade, så what the hell: Här kommer min bild av säsongens grava tillkortakommanden både på och utanför planen.

Såhär skrev jag i min säsongssammanfattning 2008-2009, full av tillförsikt och glädje inför 2009-2010: "Säsongen har kantats av en del störningsmoment som jag helst slipper nästa säsong. Vi behöver harmoni. […] För att vinna titeln måste vi med största sannolikhet förbättra oss ytterligare lite till. Rafa måste vara lite smartare och spelarna måste vara lite bättre. Vi måste behålla våra nyckelspelare och fortsätta bygga på den kontinuitet som finns, tillsammans med den erfarenhet som nu finns av att ha varit med i titelracet. […] Det handlar om drivkraften att ta vara på en unik möjlighet. För aldrig har väl förutsättningarna varit bättre än nu. Dessutom skulle LFC återigen vara själva på sin "fucking perch".

Vad som hände? Jo, inget av detta blev verklighet. Allt blev snarare en mardröm som aldrig verkar ta slut. Störningsmomenten utanför planen eskalerade till fullskalig kris. Den olösta ägarsituationen och klubbens katastrofala ekonomi gjorde klubben handlingsförlamad. Rafa tog ödesdigra felbeslut och spelartruppen underpresterade. Nyckelspelare försvann och ersattes inte. Skadesituationen var under långa perioder overkligt betungande för en från början redan tunn trupp. Och värst av allt: Det finns ingen snabb lösning på problemen. Jag är rädd för att klubbens framtid är allt annat än ljus, den är snarare fullkomligt nattsvart.

I de flesta andra klubbar hade en sådan här säsong renderat i entledigande för managern. Vi har gått från att ta poängrekord och slåss ända fram till målsnöret, till att knappt ta oss in i Europa League. Vi har för första gången under Rafa misslyckats med att ta oss vidare från gruppspelet i C.L. Vi har i princip halverat vår poängskörd på bortaplan. Dessutom kan jag inte komma på någon endaste spelare som överpresterat den här säsongen mer än Reina. Jag kan heller inte komma på någon match där vi spelat så bra som vi gjorde under de avslutande månaderna förra säsongen. Det är ett fruktansvärt facit för Rafa och något han måste ta ansvaret för. Visst, det finns förmildrande omständigheter i den meningen att vi inte har investerat i spelartruppen de senaste åren och inte kan konkurrera om de bästa spelarnas lönekrav, men det är långt ifrån hela förklaringen. Den här säsongen är rätt och slätt en missräkning utan dess like. Vi har underpresterat på alla plan.

Men Liverpool FC är ingen normal klubb – både på gott och ont. Vi befinner oss just nu i en situation där inget är svart eller vitt, där inget är solklart eller klockrent. Vi vet inte när klubben blir såld, vi vet inte vilka ägare som kommer in, vi vet inte vilka resurser som finns och kommer att finnas, vi vet inte vilka spelare som tappat förtroendet för Rafa, vi vet inte vilka spelare som vill lämna, vi vet inte vad Broughton, Purslow och Rafa har pratat om och vad deras planer är etc etc. Vi vet med andra ord ingenting. Ingenting. För min egen del komplicerar alla dessa frågetecken min bild av Rafas framtid i klubben något oerhört.

Hade frågetecknen istället varit utropstecken hade jag kunnat köpa att det är dags för en nystart på managersidan. Låt säga att vi hade haft en ny ägare på plats som inte skuldsätter klubben ytterligare och har en rejält tilltagen transferbudget, ja då kanske klubben hade mått bäst av att låta en ny kraft spendera dem. Då hade vi kunnat locka till oss toppnamn som Mourinho eller Capello – världsnamn som hade kunnat motivera spelarna på nytt. Det hade dessutom löst det som jag tror är en allt större konflikt inom spelartruppen vilken har bidragit till att laget inte presterat som en enhet – mellan de som vill ha kvar Rafa (Torres, Mascherano etc) och de som vill ha bort honom (Gerrard, Carra etc).

Men sådan ser inte verkligheten ut just nu. Jag utgår från att ägarfrågan inte kommer att vara löst förrän tidigast i höst. Purslow misslyckades med att säkra investering i klubben fram till mars, vilken var bankernas initiala deadline. Rhone Group var de enda som lade ett bud: £110 mille för 40%, vilket motsvarar £275 mille för hela klubben. Den värderingen rimmar oerhört illa med jänkarnas, där rykten säger att en av dem låg värdering hamnar kring £500 mille. Möjligen är det så att försäljningen av hela klubben kan locka fram nya och nygamla investerare, men även om så är fallet känns det fullkomligt orimligt att allt skulle falla på plats inom en snar framtid. Jänkarna har alltså paralyserat klubben fullständigt. Hade de inte övervärderat och skuldsatt klubben å det grövsta hade vi haft nya ägare nu. Då hade klubben kunnat välja att gå skilda vägar med Rafa under ordnande former om så hade önskats. Istället förhandlade man fram en klausul tillsammans med Rafas agent som ger Rafa rätt till cirka £15 mille om han ska sparkas, vilket gör att klubben inte har råd att sparka honom.

I den här kontexten måste tränarfrågan ses. De supportrar som envist höjer sina röster om att få Rafa sparkad tycker jag missar the big picture. Det handlar inte om att jag är pro-Rafa, det handlar om vår klubbs välbefinnande och dess framtid. Ingen är viktigare än den, ingen spelare och ingen tränare. Allvarligt talat, vilken topptränare skulle ta över klubben utan att ägarfrågan är löst? Vem i den yttersta tränareliten skulle ta ett jobb utan att veta vilka förutsättningar och villkor som råder? Förmodligen ingen. Då kommer vi stå där med en second rate manager som inte har den fotbollsmässiga kompetensen att ta oss framåt.

Det pratas om Hodgson och O´Neill, men när jag tänker på dessa två i LFC vill jag begå harakiri. Hodgson är en fantastisk manager som har varit underskattad i England länge, men är det något LFC-fansen vill ha efter Rafa så är det ett mer offensivt spel. Och Hodgson förespråkar den mest rigida 4-4-2 uppställningen jag kan tänka mig. Det är liksom Lagerbäck i kvadrat och 30 år tillbaka i tiden. Tack, men nej tack. O´Neill? En manager som verkligen får ut det mesta av sin trupp och som är van vid att jonglera med begränsade resurser. Visst, om vi har målsättningen att vara ett lag som slåss bakom topp 4 och utan framtida världsstjärnor. Men definitivt inte om vi ska vara med och slåss om stora titlar, det har han ingen som helst erfarenhet av. På den här punkten saknar jag fortfarande rimliga alternativ från Rafa-kritikerna: Det gapas om hans avgång, men det sägs väldigt lite om ersättarna. Och då har jag inte ens berört problematiken ifall flera nyckelpersoner i coachbesättningen följer med Rafa. Det har ryktats om allt från 6-12 st. Vem ska tillsätta dem i sommar när vi står utan tränare och har en dysfunktionell klubbledning utan handlingskraft? Kommer omdaningen av akademin avstanna och återigen bli den oprofessionella och inkompetenta verksamhet som var fallet tidigare? Det här är aspekter av vår klubb som jag genuint oroar mig för och som jag tror kommer förvärras om Rafa lämnar klubben i dess nuvarande tillstånd.

Samtidigt oroar jag mig för andra aspekter ifall Rafa blir kvar. Det känns som att han har svårt att motivera spelarna och att de inte längre spelar som ett lag. Om motivationsbristen beror på att vissa tappat förtroendet för honom eller handlar om det allmänna tillståndet i klubben vet jag inte, men det är managerns uppgift att rätta till det. Och motivation har väl inte direkt varit hans största styrka. Om Rafa ska vara kvar måste han ena gruppen och förändra sitt man-management. Jag vet inte om någotdera är möjligt att genomföra. Går det att sluta fred med en kapten som ser alltmer desillusionerad och oinspirerad ut? Och som sannolikt inte spelar för honom längre utan istället undviker att backa upp honom offentligt? Rafa framstår ibland som kompromisslös i sitt agerande gentemot spelare och klubbledning. Han trampar på tår och blir ovän med folk. I framgång är det lätt att acceptera, men i motgång dröjer det inte länge förrän kritikerna tar sig ton. Möjligen är det så att Rafa gått ett steg för långt den här gången, att han inte har nog stöd från spelare och klubb att vända på skutan.

Det sägs att Rafa blivit osams med Purslow över att den senare misslyckats med att ge Marouane Chamakh ett kontraktsförslag, vilket nu ser ut att resultera i en övergång till Arsenal för hans del. Även om det luktar Rick Parry lång väg över det agerandet, så känns det långt ifrån smart att alienera sig från någon som man tidigare haft en bra relation till. Klubben behöver stå enad och inte endast konstitueras av interna stridigheter. Vad Purslow har sysslat med de senaste månaderna är dock höljt i dunkel. Efter att hans möte med SoS publicerats har han varit knäpptyst, i synnerhet efter att Broughton kommit in. På TTT och RAWK går rykten om att det är Purslow som är läckan kring klubbens version av de inställda mötena mellan Broughton och Rafa: Där det felaktigt hävdades att det var Rafa som hade ställt in flera möten och där det insinuerades att de inte var viktiga för honom. Om så är fallet har en orm på VD-posten bara ersatts med en annan. Vilken annan slutsats går annars att dra när man läcker till en av de journalister som aktivt för kampanjer mot Rafa – Henry Winter på The Daily Telegraph? 

När jag tänker på vem eller vilka i maktposition inom LFC som egentligen värnar om klubben så blir jag mörkrädd. Ägarna behöver vi ju inte ens nämna. Alla kommentarer är egentligen överflödiga. Det räcker med att ta en titt på de nyligen publicerade ekonomiska rapporterna för 2009: Klubben blöder finansiellt efter 3 års kontinuerlig misskötsel, men dagen de lämnar lär de göra en rejäl vinst ändå, troligen uppemot dubbelt så mycket som de betalade för klubben (eller snarare lånade för klubben). Trots ökade intäkter från TV, marknadsföring och sponsring ökar skulderna, tack vare den massiva räntebördan som belastades klubben vid deras övertagande. Broughton framstår som en genuin och sympatisk människa som hittills har gett trovärdiga och genomtänkta svar, men känns inte det igen från tiden då jänkarna paraderade in i klubben och lovade guld och gröna skogar? I grund och botten är han anställd av jänkarna för att sälja klubben. Det innebär givetvis att han gör allt för att ge dem bästa möjliga deal. Så uttalandena om att försäljningen ska vara för klubbens bästa låter duktigt ihåliga. Och Purslow? Vet någon vem han anställdes av? Var det jänkarna eller bankerna? Oavsett vilket har inte heller han klubbens bästa för ögonen. Dessa fyra personer styr klubbens framtid och jag litar inte ett skvatt på någon av dem.

Rafa då? För mig är han otvivelaktigt den person i klubben som supportrarna kan identifiera sig mest med och som i störst utsträckning vill deras bästa och värnar om klubben. Om vi hade haft en manager utan ryggrad som inte tagit strider med klubbledningen, hur mycket hade vi vetat om klubbens ekonomiska situation då? Hur länge hade jänkarna fått dränera klubben på dess resurser? Hur många nyckelspelare hade sålts för att betala av skulderna? Hur länge hade Rick Parrys inkompetens fått omgärda varje nyckelbeslut? Om han lämnar klubben är jag rädd för att klubbledningen anställer en svag manager som inte kan stå upp emot dem och som blir en marionettdocka de kan leka med under den period som känns livsavgörande för vår framtid.

Rafa är, som ovan beskrivet, långt ifrån ofelbar, vilket han erkänt under säsongens gång. Men det innebär ju inte att han har tvivelaktiga avsikter. Han har haft otaliga möjligheter att lämna klubben tidigare, men tackat nej. Han har valt att stanna kvar hos oss trots att han arbetat med en hand bakbunden. I mina ögon finns ingen anledning att tvivla på hans syften. Jag förstår att vissa supportrar tappat tålamodet med honom, men att hävda att han inte lämnar självmant för att han ska få sitt "golden handshake" tror jag inte ett skvatt på. Om det hade handlat om pengar hade han varit borta för länge sedan. Det handlar om klubbens ambition, kanske lite för mycket ibland. Jag gillar inte att han ställer krav på att få 4-5 nya startspelare när det så uppenbart är omöjligt innan klubben byter ägare. Om han ser sig själv i klubben på lång sikt borde han bita ihop och acceptera att han den här sommaren som mest kommer få investera det han säljer för och sluta flörta med Juve. När nya ägare kommer in får han hoppas på att de vill behålla honom och har pengar att investera.

Som ni säkert märkte handlade sammanfattningen ganska lite om vad som presterats på planen, utan istället mer om det som försiggått utanför densamma. Det är ingen slump. Vad som har hänt och kommer att hända utanför planen anser jag vara oändligt mycket viktigare än det som har skett och kommer att ske planen. Vi kan diskutera tränarfrågan i all oändlighet, men den kommer aldrig att bli viktigare än ägarfrågan. Och dessa två frågor är oerhört tätt sammankopplade. Jag vill fortfarande ha kvar Rafa, men jag tvivlar mer och mer på att det är den bästa lösningen för klubben. Samtidigt finns det stora risker med att de går skilda vägar.

Jag har inga exakta svar och jag utmanar den supporter som har det att framföra dem. De som står på barrikaderna och ropar IRWT och IRWDT förbehållslöst och utan eftertanke är i princip lika fel ute. Vår framtid är inte så enkel. Den är så oerhört komplicerad i den meningen att klubben har målat in sig i ett hörn och inte verkar kunna ta ett enda beslut utan att det får negativa konsekvenser på något område. Det enda konstruktiva vi kan göra är att respektera varandras åsikter och diskutera på ett nyanserat och reflekterande sätt. I slutändan vill vi samma sak och står för samma sak: Kärleken till LFC. Och den får aldrig dö, oavsett vad som händer med klubben.

YNWA

30 |2002 visningar

2010-05-09 @ 19:11:04
Tänkte bara kommentera en sak, och det är tränarfrågan.
Vaddå, missat en big point ?
Självklart måste man ha kontinuitet och allt sånt i spelidéen och så, men när man ser att spelare klart markerar att nåt inte står rätt till i laget....

Har dom hört samma röst i omklädningsrummet i 5 år och upplever kanske att Rafa inte hörsammar vissa saker, då måste det till en förändring.

Vad vet vi vad Rafa menade i vintras, när han sa att det behövdes nytt blod i omklädningsrummet. Att det kanske behövdes nya öron som tog till sig hans förmaningar.
Sånt håller kanske när en tränare är ny, men inte när han vart med några år.

... men som sagt... vi får väl se den närmsta veckan vad som händer...

2010-05-09 @ 19:22:31
Jag kan inte förstå resonemanget att något skulle bli bra om Rafa lämnar oss. Det är som att jobba från skratch! So Du skrev,-Rafa är den supportrarna identifierar sig mest med i klubben. Rafa har blivit Mr.Liverpool om man man nu inte blanda in spelare. Rafa tror på Liverpool, har lagt en grund i akademin, värvat spelare med potential och kommer att bli heta i framtiden och Rafa vet hur Liverpool ska hämta sig från allt det här.

Men Rafa behöver uppbackning. Klubben måste visa att de uppskattar honom. Som du skrev är Rafa inte felfri. Det är inte Fergie eller Ancelotti heller för att inte nämna Wenger. Rafa är bara människa men den med mest kompetens att fixa Liverpool.
Skulle Rafa lämna kommer han ta med sig viktiga delar av vårt lag och det kommer att ta många år att bygga igen.

Om han är så dålig, varför vill Milan och Juve ha honom? Vi kommer att gå miste om den bästa taktiker som finns. Rafa har jobbat i de tuffaste omständigheterna som en manager kan ha i en top klubb.
En del tror att vi behöver massvis med nya spelare och så .... men enligt mig så räcker det med 2 riktigt bra spelare. Vi har ett bra lag som bara behöver en riktig bra forward och en ytterback som kan lira både vänster och höger lika bra. Jag lovar er kära supporters, -Men 2 klass spelare tror jag att vi kan vinna ligan nästa år om Rafa få stanna. Hade jag fått önska så är de spelare jag vill ha Maicon och Aguero!
YNWA

2010-05-09 @ 19:33:42
Prio 1 nästa säsong är att vinna PL. Punkt - slut.
Spelarna vill ha en ny röst i omklädningsrummet och säkerligen annan coaching. Ny ägare på väg in o nya pengar. Dock osäkert NÄR.

Milan o Juve är missnöjda med SINA tränare och man vet att Rafa lämnade Valencia när han inte fick det han blivit lovad. Precis som det sker i LFC nu.
Klart som faan att dom lägger ett bud och visar intresse för honom...

Jag är helt övertygad om att skulle Rafa lämna, så finns det en ny tränare klar redan. Och det vet säkert spelarna redan om.

2010-05-09 @ 19:37:17
Ni som vill ha en förändring kom med förslag om hue det ska se ut!
Som Wågman skriver så byts inte Rafa ut och en ny kommer in utan att ytterligare förändringar i ledarstaben sker.
Vi kan bara spekulera i hur många ledare/spelare som "försvinner" med Rafa men en sak är säker....han kommer inte att vara ensam att lämna skutan!!!

YNWA

2010-05-09 @ 19:41:24
Jag tycker att om man skall diskutera rafa så är det försent nu, om man skulle bytt manager skulle det varit vid halvtid för att få ett uppåtswing. Nu tycker jag vi ska glömma året som har gått hoppas att det löser sig på ledningsnivå, och där med ställa oss bakom rafa under nästa säsong med.

2010-05-09 @ 19:44:19
member3672: Du lever verkligen i en drömvärld. Tror du på fullaste allvar att det är en rimlig målsättning? Nu handlar det om att vi ska överleva ekonomiskt. Vi har inga pengar att investera just nu, inga nya spelare att förstärka truppen med. Ändå ska vi vinna P.L. Vakna och se sanningen i vitögat. Jänkarna har ruinerat vår klubb och det kommer ta evigheter att få rätsida på det. Med eller utan Rafa, nästa säsong handlar det om att ta sig in i topp 4 igen. Ingenting annat.

2010-05-09 @ 19:47:31
fredde33: beredd att hålla med dig där angående resten av staben. Om Rafa lämnar, hur lång tid tar det att bygga upp något nytt? Självklart måste en sån förändring göras nån gång, men är tidpunkten rätt nu när klubben har enorma ekonomiska problem?
Några har nämnt att om t.ex. Juve köper loss Rafa får vi 16milj pund som kan användas till antingen att betala räntorna eller köpa spelare för. Men om vi ska ha en ny manager (som troligen står under kontrakt) kommer vi behöva köpa loss honom också.. Så att det blir nå pengar över av de 16miljonerna är kanske inte så troligt.
Anyway, det är bara å vänta och se vad som kommer hända, tills dess lär tidningarna komma med alla möjliga lögner och sanningar som vi kommer svälja med hull och hår.
Jaja...

2010-05-09 @ 19:55:46
Rafa är för ego för att kunna fixa det här. Han försöker alltid bevisa att hans idéer är dom bästa och han fortsätter ända tills säsongen nästan är förstörd innan han ger sig.

Martin O´Neill skulle vara guld värd tror inte vi kan få honom men jag skulle verkligen vilja se honom i LFC. Så till kommentaren om att han inte har någon erfarenhet, herregud va dumt, vilken manager föds med erfarenhet? Är man en bra manager så skaffar man sig det på vägen.

2010-05-09 @ 19:57:57
En annan kommentar: Att Humle & Dumle skuldsatt klubben har väl inte skett löpande under tiden sedan deras ankomst, utan just i samband med köpet av klubben.

Med andra ord är värderingen av klubben från förra försäljningen ett grundläggande problem. Det är ju därför vi har just denna enorma räntebörda att bära.

Hade inte Humle & Dumle trott så mycket på "AB Liverpool" så hade de inte köpt klubben för de pengarna de gjorde.

2010-05-09 @ 20:01:37
Precis det var en nattsvart krönika , men en bra, Hade Liverpool varit ett företag så hade vi gjort konkurs för länge sedan,Och om jag inte har helt fel så blev vi precis godkända av UEFA för att få deltaga i EL till hösten. Så det viktigaste av allt är att rädda klubben innan ekonomin är så dålig att vi blir tvångsnedflyttade , I år så fick Portsmouth och Crystal P poängavdrag för att dom hade dålig ekonomi , Det kan hända oss med om vi inte få nya ägare snart, När det gäller Rafa så vet jag det att om tränaren inte har hela laget bakom sig utan det är vissa som som stöder honom och vissa vill ha bort han så måste tränaren lämna, och spelarna då vem är viktigast att behålla Torres eller Gerrard säger jag Gerrard han tillsammans med Carra är Liverpool , Så låt dom spelare som stöder Rafa gå ta pengarn och gör truppen breddare för det kan vi göra för dom 70 milj pund vi får för Torres. Så lage tkan faktiskt blir bättre trots att vi säljer en stjärnspelare. Ny tränar då jo låt Kenny D tillsammans med Rush och Sammy Lee leda laget dom har hjärtat för klubben och skulle säkert få spelarn att höja sig ett snäpp samt att dom inte skulle vika sig för våra svinaktiga ägare och styrelseledare utan verkligen jobba för lagets bästa,

2010-05-09 @ 20:02:37
Tycker att du gör en för jävla bra sammanfattning, Wågman. Sätter ord på dina känslor, och samtidigt förklarar samband som är sanslöst viktiga att ta hänsyn till.

Har inte mycket att tillägga. Den kanske viktigaste poängen, den kan inte understrykas tillräckligt många gånger, är den om att ingen high profile manager ens skulle tänka tanken på att tacka ja till att styra Anfield-skutan så länge den är i händerna på pirater. Det står bortom all rimlighet att lyckas anställa Mourinho eller Hiddink ifall de inte kan ges vettiga arbetsförhållanden.

Min enda invändning är väl egentligen det där med Martin O´Neill. Han är ingen dörmkandidat för mig heller, men inte för att han saknar erfarehet av en tvättäkta storklubb (hmm, Celtic? Nja?) utan för att han, precis som Hodgson, står för en väldigt rigid fotboll. Erfarenhet av en tvättäkta storklubb hade faktiskt inte Rafa heller när han kom. Någon gång måste man få chansen att få den där erfarenheten, också. Men det är kanske inte bristen på erfarenhet av storklubb du hänger upp dig på, utan bristen på erfarenhet av titelrace och pokalfighter? För övrigt vill jag minnas att O´Neill fanns med på klubbens shortlist när Houllier försvann.

2010-05-09 @ 21:04:53
Wågman, det är nästan så att man blir rörd. Håller med om varenda stavelse i krönikan.
Men jag är helt övertygad om att det kommer att hända positiva förändringar inom en snar framtid (före fotbolls-VM). Då snackar vi alltså ekonomi och transferbudget. Varumärket Liverpool Football Club är för stort och för klassiskt och för värdefullt för att bara raderas ut av några dollarkåta jänkare.

2010-05-09 @ 21:46:34
Wågman - Bra krönika. Riktigt bra!

Några saker jag vill säga bara, är vilka fakta har vi att C.Purslow har läkt lögner till Dailymail? och att det finns en konflikt mellan Rafa och C.Purslow?

Om C.Purslow har misslyckats att ge Chamakh ett kontraktsförslag, så är det klantigt som sådant, men att jämföra honom med R.Parry är nog att ta steg för långt.

Chamakh är vad jag har sett inte någon spelare som jag tycker Arsenal kan få, jag må bita mig själv i svansen för detta, men tycker inte att han har gjort så stort väsen av sig i Franska ligan. Det luktar flopp lång väg, dock så passar han nog bättre i Arsenal än Liverpool ändå?


C.Purslow är ändå en VD som jag har stort förtroende för, det han har gjort hitintills har han gjort bra, utav det jag har sett iallafall.
Känns som han har mer att förlora än Rafa dessutom, så dessa källor var på C.Purslow har ormat sig skulle jag gärna vilja ta del av mera.

Tror det finns många därute som gärna vill sparka på LFC nu när dem ligger ner, både ekonomiskt och spelmässigt.
Samt att skapa splittring mellan fansen.

Arn - nämnde något om någon PR-firma som har skapat detta, för att splittra fansen, och är det sant, är det ju faktiskt riktigt skrämmande?


Själv har jag stor tillförsikt inför sommaren, jag är inte så rädd, jag tror faktiskt att LFC kan bara bli starkare utav detta test, och ur askan reser sig fågeln Fenix återigen stolt och värdig!

YNWA

2010-05-09 @ 21:57:01
Mycket bra skrivit Wågman,
Situationen är, precis som du beskriver den, oerhört komplex.

Allt hänger ihop och det finns ingen enkel lösning på problemet.

Det finns dock inget ont som inte har något gott med sig.
Kraven och förväntningarna kommer till nästa säsong att bli betydligt mer realistiska, och vi kommer faktiskt att uppskatta en 3poängare mot Wigan i liga spelet på ett annat sätt än tidigare år.

Glöm dock inte av att klubben kommer att säljas inom kort.
Det om något är jag tämligen övertygad om. Precis allting tyder på att G&H har gett upp, och bara vill bli av med klubben.
De är nu mogna att acceptera ett realistiskt anbud på klubben.
Tro det eller ej, men det tär även på personer som G&H att ständigt ligga i konflikt och att vara hatade av fansen.
Jag tror inte att de har upplevt något liknande förrut, i sina övriga klubbar.

Om Rafa lämnar så får det utan tvekan stora konsekvenser, på mycket mer än bara managerpositionen.
Jag håller med dig om det, och det finns heller inget givet eller enkelt svar på vem som skall ersätta honom.
Men en sak är jag 100% säker på och det är att en coach som har tappat förtroendet från sin lagkapten, tillika lagets ikon och den förebild som alla unga supporter världen över vill identifiera sig med, inte kan fortsätta.

Kan du tänka dig Rafas situation nästa år, med Gerrard på transferlistan/såld, Carra öppet kritisk och ena halvan av truppen med på deras sida.
Supportrarnas tålamod kommer att vara absolut noll och intet, och första bästa formsvacka kommer att leda till enorm turbulens och inre stridigheter.

Är det något livet har lärt mig så är det att man inte får vara rädd för förändringar om den nuvarande situationen inte känns rätt.

Att hålla fast vid något som man ändå inte tror på bara för att man inte vet vad som skall komma, brukar aldrig fungera.

Jag har ingen aning Wågman, men jag kan tänka mig följande scenario.

Klubben säljs inom en månad..... bara det kommer att innebära en oerhört positiv signal till alla, och genuint LFC folk kommer att köa för att få hjälpa till.

En ettårig interimslösning med bla Dalglish, Rush, Lee mm får i uppgift att enbart sköta det sportsliga under nästa säsong.
Vi har inget CL nästa år utan kan lägga all kraft på ligan och de inhemska cuperna.

Under tiden börjar kluben att byggas på nytt och jakten på en "riktig" manager pågår parallellt under året, som är redo att ta över inför säsongen 2011-2012, då vi förhoppningsvis även är tillbaks i CL.

Back to basic, och att alla ställer upp för varandra, brukar funka under en kortare övergångsperiod, och LFC är nog den klubben som faktiskt skulle må riktigt bra av ett sådant år.

Eller vad säger du?


2010-05-09 @ 22:00:40
Halfway>>

Klubben såld inom en månad? Tror du verkligen det eller är det mer en förhoppning?

2010-05-09 @ 22:07:26
Både tror och hoppas VanWijk,
Har svårt att tyda signalerna på annat sätt.

De har helt enkelt fått nog....
Vad tror du själv?

2010-05-09 @ 22:13:37
Mycket bra krönika, det är ju verkligen bara att stämma in. Enda glädjeämnena över säsongen är 2-0-vinsten mot united, att united inte fick titeln och att tottenham såg till att city missade top 4. I övrigt tycker jag att man mer går omkring och är väldigt besviken och less snarare än arg och upprörd.

Precis som du säger så måste en försäljning till och att klubben "styrs upp". Som alla andra så går jag dagligen och hoppas att det ska dyka upp en tidningsrubrik om det. Men tyvärr så lär det väl dröja alldeles för länge... Ingenting lär bli klart innan VM i alla fall.

Hursomhelst så hoppas jag på en snar försäljning och ett par nyförvärv. Det behöver (och kommer inte vara) världsstjärnor men jag känner att jag behöver ordning och reda och lite nytt blod för att känna peppen på en ny säsong. Det värsta som skulle kunna hända är ju att vi kliver in i nästa säsong och står precis där vi står idag. Jag kommer köpa viasat och följa matcherna men peppen kommer inte finnas där..

2010-05-09 @ 22:20:19
Nej, jag är beredd att sätta vänstra familjejuvelen på att att vi är i jänkarnas grepp när VM sparkar igång. Tyvärr, ska förstås tilläggas.

Fått nog har de säkert. Men det har inte fått nog med bra bud, och så som de verkar värdera klubben kan jag inte se någon gå in och köpa just nu. Hoppas verkligen det löser sig innan PL 10/11 sparkar igång, men jag vågar inte tro det. Innan VM? Då blir jag fruktansvärt förvånad.

2010-05-09 @ 22:24:35
Förvånad, och nöjd antar jag Holmgren:):):)

2010-05-09 @ 22:30:53
You bet!

2010-05-09 @ 22:37:04
Tänk att få ta midsommar snapsen tillsammans med ett tillkännagivande om att klubben är såld.
Det skulle smaka ofantligt gott....

Vad tror du för övrigt om share Liverpool?

2010-05-09 @ 22:52:50
Jag läste ditt inlägg (tror det var ditt iaf) om Bundesliga i en annan tråd. Mkt bra, och det vore underbart ifall England kunde ta steg åt det hållet.

Skulle förstås vilja ha något sådant, och jag har personligen anmält mitt intresse till Share Liverpool. I ärlighetens namn är jag i grunden ganska ointresserad av ägandeförhållanden, aktier, ekonomi och styrelsebeslut. Jag är en fotbollsälskare, och stör mig på att jag mer och mer behöver sätta mig in i det ekonomiska för att ha koll på klubben jag älskar. Men ja, jag går igång på tanken att som supporter få vara delägare i klubben. Spontant känns det äkta och vackert på ngt sätt. Men som sagt, jag tänker inte utge mig för att veta exakt hur Share Liverpool skulle fungera, så om det är en bra/dålig hållbar/ohållbar idé tänker jag faktiskt inte uttala mig om. Därtill är jag för dåligt insatt.

2010-05-09 @ 23:29:57
Idén är både vacker och hållbar, och jag tror garanterat på att fansen kommer att vara med och äga en del i klubben inom snar framtid.

Det kommer att innebära en plats i styrelsen, och en helt annan insyn och möjlighet att påverka INNAN de stora (och för oss livsviktiga) besluten fattas.

Mer om detta vid senare tillfälle Holmgren, men visst är det intressant att det alltid måste till ett totalt haveri, innan de goda krafterna mobiliserar och återtar kommandot.
För det kommer vi tillsammans att göra.

Go,natt
YNWA

2010-05-10 @ 06:44:58
VanWijk: Ja, jag hänger upp mig på att han inte varit med och fightats om ligatitlar och pokaler i de mest prestigefyllda ligorna. Sedan tycker jag att Rafas och O´Neills erfarenheter skiljer sig åt väldigt mycket trots att ingen varit i en tvättäkta storklubb. Rafa lyckades med vinna ligan med Valencia och bryta den otroligt starka dominansen som Real och Barca har utgjort i årtionden. Något sådant har inte O´Neill på meritlistan.

Tzaren: Inga fakta, utan rykten (som jag hoppas jag var tydlig med att skriva). Däremot bedömer jag ryktena som väldigt trovärdiga, annars hade jag inte tagit upp dem här. De kommer ifrån nyckelpersoner på RAWK och TTT, vilka noggrant och detaljerat gått igenom händelseförloppet på Purslow-fronten de senaste månaderna. Tomkins gick även i god för att Rafa visste om att Purslow vurmade för Winter. Antingen har väl Rafa talat om det då de träffades eller vid ett senare tillfälle. Gå in och läs och bilda dig en uppfattning om vad du tror. Jag säger inte att det är en given sanning, men jag tycker att det känns jävligt misstänkt.

Halfway House: Jag tror du har en för optimistisk bedömning av tidsaspekten över försäljningen, men jag hoppas innerligt att jag har fel. Även om det finns intresserade köpare nu ska det göras due diligence och sedan kommer det antagligen bli budgivning. Och det lär väl jänkarna njuta av, att dra ut på tiden och få det absolut bästa priset. Broughton sade ju dessutom att det inte fanns en deadline längre (trovärdigt?), så det verkar som att bankerna gett med sig nu när hela klubben ska säljas.

Sedan ska man ju inte glömma bort hur fruktansvärt viktigt det är för framtiden att försäljningen går till på samma sätt som 2007. Då kommer klubben belastas med ännu mer skulder än tidigare... Den nye ägaren måste om inte helt, så i alla fall delvis, pynta in eget cash, annars förvärras bara situationen. Har har visserligen Broughton varit tydlig med att så ska bli fallet, men som sagt, alla dessa löften har man ju slutat ta på allvar och lita på...

2010-05-10 @ 06:46:38
Ska givetvis vara "INTE går till på samma sätt som 2007"!

2010-05-10 @ 06:53:39
Halfway House: Glömde även skriva att jag tycker att interimslösningen är en god idé om Rafa lämnar. Då kan vi få ägarna på plats och strukturera upp villkoren för en tränare/manager av yppersta världsklass. Men om sagt, bara Dalglish & c/o under en kort tidsperiod, helst kortare än en hel säsong. Jag älskar Kenny, men jag vill inte ha honom som tränare igen. Den tiden är sedan länge förbi.

2010-05-10 @ 07:47:29
Självklart skall det bara vara uner en övergångsperiod, för att slippa stressa fram en lösning som inte är optimal.

Steven o Carra hade jobbat arslet av sig under Kenny o co och fansens tålamod hade under den säsongen varit oändligt mycket större än vad det kommer att vara med Rafa, eller med en ny ogenomtänkt managerlösning.
Det skulle även förena ALLA fans att stötta klubben istället för att bara gnälla.
INGEN gnäller på King Kenny o Rush...

Ibland kan man faktiskt nyttja en gammal ikon på ett bra sätt........

Det är dessutom den billigast tänkbara varianten.

Men självklart, bara under en kortare övergångsperiod.

2010-05-10 @ 07:50:21
Stenansikte: Håller med om de få ljusglimtar du nämner. Det säger väl det mesta om vår säsong att dessa i princip uteslutande handlar om andra lag... Skadeglädje ska dock inte underskattas!:-) Att city inte nådde 4e tror jag i praktiken inte kommer innebära så mycket. Förr eller senare tar de sig dit om det fortsätts att satsas. Skillnaden är bara att de inte kan locka till sig den yttersta eliten den här sommaren. Då måste ett lag till förutom spurs ramla ur topp 4 för att pool ska få plats... Känns jobbigt när man tänker på det. Arsenal har sin framtid säkrad med god ekonomi, ett ungt lag och en fantastisk akademi. Chelsea? De tappar bara om roman försvinner. United? Kanske är det de som löper störst risk att trilla ur på sikt, trots allt. När rödsnok slutar kommer de få ett helvete att ersätta honom. Och deras ekonomiska situation är ju oxå nattsvart. Visst, jag medger att det ska mycket till för att de ska hamna 5a eller sämre, men alla epoker och dynastier tar slut förr eller senare.

2010-05-10 @ 17:31:56
Wågman - absolut så har du gjort det tydligt och som du säger är det väldigt misstänkt. Jag förstår bara inte syftet bakom detta spel? Varken från ledningen sida eller Rafas (Tomkins).

Förutom att det är politik på hög nivå.

När det gäller försäljningen av klubben, så tror jag heller på att klubben blir såld i sommar, speciellt inte före VM, kanske efter VM isådanafall då nya stjärnor har kommit fram, nya tränare har skapat sig ett namn, etc...

Då kanske någon miljardär vill leka FM på riktigt?

Själv tror jag på att Rafa stannar och att klubben säljs någongång i Oktober/November.

Vad det kommer leda till har jag ingen aning om?

Men jag tror att Gerrard, Torres stannar, dock är jag mer osäker på Aquilani. Han verkar inte helt stabil mentalt, då han inte klarar av det fysiska spelet och verkar köra på med mycket efterslängar efter en tuff närkampsduell?
Läste om något sådant i efter matchen mot Hull.

Vilket innebär att säljer Rafa Aquilani, så kommer det även binda ris på Rafas rygg. Ännu en £20m värvning som inte funkade, sen spelar det ingen roll hurvida vi får tebax £15m av den försäljningen.

Nästa säsong kommer som jag ser det bli en mellansäsong, där vi kommer få kämpa för att komma 4:a, även om vi har en trupp stark nog att klara av det.

2010-06-05 @ 07:06:10
Wåga winn grabben.

Kommer du ihåg vad jag ALLTID har sagt till dig? Sack the spaniard! Allt har sin tid.

Försök att lyssna i stället för att leka besserwisser iom att du får skriva dina kröniker här på svenska hemsidan.

Let´s look ahead instead.

ynwa



Du måste vara inloggad för att kommentera.

lfc_branch_tee.jpg

Fotbollsresor hos Eurotravelsports

Facebook

Twitter

O´Learys